Eira A Ekre

Eira A Ekre

Bram Stoker & wrestling

Eira A Ekre har en bibliografi bestående av pulpigt genrekaos, där skräck, sci-fi och surrealism ramar in skarpa karaktärsporträtt med nattsvart humor. Med ett intresse för berättande i alla dess former har Ekre bland annat skrivit böcker, spel och ljuddraman. Även i livet utanför skrivandet finns det en röd tråd av narrativ konstruktion, där författarjaget i sig blir en karaktärsgestaltning som anknyter till aktuella projekt.

För nästan femton år sedan var Ekre med och grundade skräckkollektivet Fruktan, och förutom en skräcknovellspodcast med samma namn, har kollektivet gett ut novellsamlingarna Stockholms undergång – en utmaning att kreativt jämna huvudstaden med marken – och Zonen vi ärvde – en postapokalyptisk rökare i Mutant-universumet.

I jämförelse med Fruktans mer klassiska skräck, är Ekres soloprojekt markant mer esoteriska, och det finns inget bättre exempel än romanen Tandläkarmanifestet – en tandläkarryslig body-horror-space-opera-fars utan dess like.

Ekres berättelser hyllas ofta för sitt stilsäkra språk, känslomässiga driv, bisarra humor, och hisnande tempo. För Ekre står skrivarglädjen inte att finna i genre, utan i hur fantastik och absurdism kan användas som verktyg för att skapa något som känns äkta, en historia med hjärta, puls, berättad med klarrött bläck på benvita sidor. Inspirationen för detta febriga skapande dras från alla möjliga och omöjliga håll. Vladimir Nabokov, Athena Farrokhzad, Jennifer Egan mixas med Robert W. Chambers och Bram Stoker mixas med hardcore pro-wrestling.

Berättande genomsyrar det mesta Ekre tar sig an. Utanför det skrivna ordet ägnas dagarna åt analog fotografering, video- och ljud-experiment, matlagning och receptutveckling, och en vardag kantad av dataspelsproduktion. Med den kontroversiella inställningen att det finns sanning i skrivtipset ”write what you know”, är Ekres målsättning att skapa ett lapptäcke av intressen, som i sin tur kan mata skrivandet med oväntade grepp och perspektiv.